به گزارش قدس آنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور بعد از ظهر امروز (شنبه، 23 دی) در همایش مدیران کل روابط عمومی استانداریها و سازمانهای تابعه وزارت کشور که در سالن پیامبر اعظم(ص) این وزارتخانه برگزار شد، گفت: موضوع اطلاعرسانی، به امری مستمر و همیشگی تبدیل شده است و در نتیجه از سویی یک انتظارات جدیدی به همین خاطر درباره آن، شکل گرفته است.
وی افزود: اطلاعرسانی و روایت هر اتفاق، بخش زیادی از فضای سیاسی، اقتصادی و اداره کشور را به خود اختصاص داده است اما به نظرم باید متناسب با تغییر شرایط و چگونگی ذهنیتسازی درست، صورت بگیرد.
وحیدی تاکید کرد: دشمن مدام در حال تغییر سطح خطدهی اذهان در جنگ شناختی بوده و در این زمینه در حال تلاش است. ظاهراً کار دشمنان ارائه خبر است اما آن را در قالب بستهای ارائه میکنند تا در جامعه اثرگذاری داشته باشند.
وزیر کشور تصریح کرد: رهبر انقلاب فرمودند اینکه ما مبارزه با فساد را انجام میدهیم، امر بسیار مبارکی است اما دشمنان این نقطه قوت را به گونهای مطرح میکنند که گویا نقطه ضعفی وجود دارد. ما هم با فساد مبارزه میکنیم و هم این مبارزه را اعلام میکنیم اما شاید به دلیل عدم تبحر در روایتسازی، دشمنان نقطه قوت ما را تبدیل به نقطه ضعف میکنند.
وی افزود: روابط عمومی دارای دانش مردمشناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و ادبیات بوده و نیز از طرفی دارای هنر، خلاقیت و ابتکار است که در کنار هم تعریف میشوند تا به مخاطبهای حقیقی و مختلف پاسخ مناسب دهند.
وزیر کشور بیان کرد: دشمنان میخواهند ما را درگیر مسائل حاشیهای کنند تا مسائل اصلی به فراموشی سپرده شود. به عنوان مثال؛ دشمنان حضور مسؤلین بین مردم را پوپولیستی مطرح میکنند، در حالیکه این امر هم مردمداری است و هم موجب شنیدن حرفهای مردم و مشکلات آنها میشود و نشانه این است که مردم محور هستند اما این موضوعات و حاشیه سازیها موجب میشود که انرژیهای زیادی گرفته و تلف شود.
وحیدی با بیان اینکه از مسئولیتهای روابط عمومیها انتقال دقیق اخباری است که حاصل آن روایت صحیح است، گفت: بسیاری از واحدهای راکد در این دولت فعال شدهاند، همچنین نرخ رشد ۴.۲ درصدی اقتصادی کشور که از سوی سازمانهای جهانی اعلام شده در جای خودش که با همه فشارها و تحریمها صورت میگیرد، بسیار مهم است اما دیدیم که دشمنان در اخبار خیلی عادی از کنار این نرخ رشد گذشتند، در حالیکه برای رسیدن به این عدد کار بسیار زیادی انجام شده و کلی از دستگاهها و وزارت خانهها برای آن فعالیت انجام دادند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیتهای بزرگ و کارهای بزرگی در کشور انجام میشود، مثل همین نرخ رشد اقتصادی، نهضت ملی مسکن و رشد در حوزه نفت ولی اینها بیان نمیشود و یک موضوع دیگر مثل قیمت گوشت مهمترین خبر روز میشود؛ البته قیمت گوشت هم مهم است و دوستان در دولت در حال کار برای حل آن هستند، ولی آیا باید همه چیز را پوشش بدهد؟! اینجاست که باید روابط عمومیها موضوعات را بیان کنند و اینجاست که مسئولیت شما بسیار مهم است.
وزیر کشور تصریح کرد: مسئولیت روابط عمومی در این مقطع زمانی بسیار حساس و مهم است، رهبر انقلاب در یکی از بیانات خود فرمودند؛ «یک غباری نشسته و دولت نتوانسته درست اطلاع رسانی کند.» و نتیجه این که به طور مثال افزایش قیمت کالاها غباری میشود بر همه فعالیتهای دولت، مخاطب این کلام همه ما و شما در استانها هستید.
وحیدی اضافه کرد: گاهی اتفاقی در استان میافتد که روابط عمومیها درست و صحیح در جریان آن اتفاق قرار نمیگیرند. در حالیکه روابط عمومیها باید بتوانند اخبار را مدیریت کنند. از سویی گاهی رسانهها علاقه دارند یک مساله کوچک را تبدیل یک موضوع ملی کنند که البته این از خصوصیت فضای مجازی است ولی نباید اجازه بدهیم چنین اتفاقی بیفتد.
وی افزود: انجام کارهای تبیینی میتواند ترمیمکننده بعضی از برداشتهای اختلافی باشد و این بسیار اهمیت دارد.
وزیر کشور خطاب به روابط عمومیها تصریح کرد: شما روابط عمومیها تسهیلگر اساسی هستید تا استانداران بتوانند با قشرها، گروهها و جریانات مختلف دیدار داشته باشند و همه به صورت کامل در توسعه استان نقش داشته باشند، لذا این ابتکار وخلاقیتها به عهده شماست زیرا شما بازوهای رسانهای استانداران هستید.
وحیدی با اشاره به موضوع مشارکت در انتخابات، بیان کرد: دشمن تلاش دارد که مشارکت در انتخابات به حداقل برسد. کسانی که ادعای دموکراسی دارند، تبلیغ عدم مشارکت میکنند. اینها با هم تناقض دارند در حالیکه مردم سالاری با حضور همه مردم شکل میگیرد. برخی چطور میتوانند ادعا کنند که ما طرفدار دموکراسی هستیم و از طرف دیگر انتخابات را تحریم میکنند و یا مردم را دعوت به عدم مشارکت میکنند و میگویند ما نماینده نداریم! در حالیکه باید روی برنامهها رقابت کرد و رقابت روی افراد نیست.
وزیر کشور ضمن تاکید بر لزوم آمادهسازی همه ظرفیتهای رسانهای برای افزایش مشارکت در انتخابات تاکید کرد: باید امکانات جمعی دستگاهها را در این زمینه گرد هم آورده و به طور مساوی بین همه داوطلبان انتخابات تقسیم کنیم. در واقع تقسیم عادلانه امکانات در قانون جدید انتخابات آمده و ظرفیت خوبی است.روابط عمومیها نیز باید این امکانات را شناسایی کرده و مشخص کنند تا این امکانات به صورت مساوی در اختیار داوطلبین قرار گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ کانال درصدا و سیما برای ارائه به داوطلبان قرار گرفته است تا حداکثر استقاده عادلانه برای حضور داوطلبان در انتخابات انجام شود.
وحیدی تاکید کرد: باید کاری کنیم داوطلبان سقف هزینههای خود را کمکنند و خرج هزینه زیادی توسط آنها صورت نگیرد تا اینگونه وامدار عدهای که کمکشان کردند، نشوند. از سویی عدهای که شایسته هستند ولی پول تبلیغات ندارند نیز بتوانند در انتخابات شرکت کنند و خود را به جامعه معرفی کنند.
وحیدی تصریح کرد: باید تأثیر پول در تبلیغ داوطلبان را به حداقل برسانیم و این ظرفیت خوبی است که در قانون جدید انتخابات به آن اشاره شده است. اینگونه موضوع و دغدغهای که مورد توجه مردم بود که چرا برخی داوطلبان پولهای زیادی را در انتخابات خرج میکنند، نیز برطرف میشود.
وی افزود: روابط عمومیها باید این ظرفیت را کامل کنند و برای همه اقشار جامعه از طیفهای مختلف در این خصوص برنامهریزی داشته باشند.
وزیر کشور خاطر نشان کرد: مشارکت مردم هم برای ریلگذاری آینده کشور لازم است و هم موجب مبارزه با توطئههای دشمن میشود و هم نشان میدهد که جمهوری اسلامی از بن دندان به حضور مردم معتقد است و آنرا واقعی میداند و نه نمایشی و دموکراسی و مردم سالاری واقعی آن چیزی است که در ایران اتقاق میافتد.
وی در پایان گفت: روابط عمومیها باید ظرفیتهای استانی را بسیجکنید که فراوان است و فقط به ظرفیتهای خود اکتفا نکنند.
نظر شما